Sedmáci z kostiček lega poskládali větrnou elektrárnu

Základní škola Bernarda Bolzana v Táboře se zapojila do projektu Technika očima dětí.
Funkční model větrné elektrárny skládalo včera z různě velkých kostiček lega čtyřiadvacet žáků ze sedmé třídy. Tato stavebnice, kterou měly děti k dispozici, je určena jen ke vzdělávacím účelům a není tedy běžně dostupná.
„Jejich úkolem je elektrárnu postavit a vyzkoušet. Při práci používají i tablety, kde mají na barevných obrázcích názorně ukázáno, jak se zařízení krok po kroku staví a kam jaký díl lega patří," vysvětlil ředitel školy Zdeněk Trska.
Vše se děje v rámci projektu Technika očima dětí, který má žáky základních škol seznámit nejen s technickými vymoženostmi, ale také jim v reálu ukázat, jak fungují fyzikální zákony.

S větrem v zádech

„Zrovna dáváme dohromady konstrukci větrné elektrárny a zkoumáme, do jaké části umístíme vrtuli, která se pak bude otáčet. Teď mi holky podaly černé součástky, které patří k motoru," informuje nás o práci Ondřej Pochylý, kterému v tříčlenné skupině pomáhaly ještě dvě spolužačky. „Já třeba kontroluju, jestli postupujeme správně podle obrázků, které máme v instrukcích na tabletu," vysvětlila svou roli ve skupině Natálie Jalovecká.
Martin Dědič, jenž větrnou elektrárnu z lega sestavoval také se spolužačkami, si byl jist, že názornou ukázku využije určitě také v praxi. „Zatím dáváme elektrárnu dohromady, a tak si ještě neumím úplně představit, jak turbína doopravdy funguje. Až budeme mít hotovo, bude nám to určitě jasnější," naznačil Martin Dědič, jemuž dílky z lega vybíraly kamarádky a on jako technicky zručnější je skládal do modelu.
Tím, že bude elektrárna stát, však žákům práce zdaleka nekončí. Jak vysvětlil ředitel školy, na závěr je ještě čeká reálné odzkoušení.
„Budou zkoumat nejen vzdálenost turbíny od zdroje proudění vzduchu, což budeme simulovat pomocí větráků, ale také se pokusí zjistit, jaký vliv má počet lopatek větrné turbíny na rychlost akumulace energie. Na závěr se pustí do několika testových otázek," naznačil Trska s tím, že sestavování lega školákům zabralo čtyři hodiny a šedesát minut pak trval test.
Žáci ale moudrosti nemuseli lovit v hlavě. Jako pomůcku totiž mohli použít elektronickou knihu v tabletu. Tato interaktivní učebnice jim usnadnila cestu k základním odpovědím, týkajících se obnovitelných zdrojů energie.

Slunce a voda

Ve stejném duchu škola pro žáky připraví také projektové dny na téma sluneční či vodní energie.

Lucie Janečková

Táborský deník
 

Zdroj: http://taborsky.denik.cz/zpravy_region/sedmaci-z-kosticek-lega-poskladali-vetrnou-elektrarnu-20121127.html




Partneři