ČEPS se obává kolapsu sítí

Rozvoj výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů má beze sporu dopad do elektrizační soustavy a postupně si vyžádá technická opatření k integraci těchto zdrojů do systému. Protože ale potřeba dalšího rozvoje OZE je nepopiratelná, je nutné hledat cestu jak a nikoli jestli tuto realitu řešit. Představování katastrofických scénářů a nesystémových řešení, jako je aktuálně plošný zákaz připojování nových výroben využívajících OZE, pokládá ČSVE za účelový a nesystémový krok.

 

Pro zajištění indikativních cílů ČR přijatých v r. 2001, tj. 8% podíl OZE do r. 2010 byla provedena řada změn v legislativě včetně přijetí značně diskutovaného zákona 180/2005. Tato legislativní opatření určují celkem jasně definované technické a ekonomické podmínky a provozovatelům distribuční a přenosové soustavy dávají vedle povinnosti podpory také nástroje regulace.

 

ČEPS doslova děsí své okolí tím, že je vydáno povolení na připojení do sítě pro nové solární a větrné elektrárny v objemu tisíců MW, a to prý způsobí kolaps. Přitom instalovaný výkon větrných elektráren (VtE) v ČR vzrůstá tempem 30 – 40 MW/rok s tím, že na konci roku 2009 byly v ČR v provozu VtE o celkovém výkonu 190 MW. Výhled pro konec roku 2010 činí maximálně 230 MW ve VtE. Zde se tedy nabízí několik otázek:

 

a) Mluví-li zástupci ČEPS o aktuálně až čtyřech tisících MW rezervovaného výkonu, pak by měli také říci, že na každou rezervaci musel žadatel nechat na svoje náklady zpracovat tzv. studii připojitelnosti, kde musel prokázat, že připojovaný výkon bude pro dané připojovací místo akceptovatelný. Podklady a pravidla pro tyto studie určuje distributor, resp. ČEPS! Jak tedy mohou tyto povolené výrobny ohrožovat sítě?

 

b) Jednotlivé druhy OZE ovlivňují sítě různě. Např. výroba ve fotovoltaických elektrárnách a ve větrných elektrárnách nikdy nebude kulminovat současně. Nebylo by tedy vhodné udělat seriózní analýzu podílu jednotlivých druhů OZE na deklarované rezervaci 4 000 MW před tím, než vypustíme do médií nesmyslné zprávy o až dvojnásobném zdražení proudu pro občana? K čemu má sloužit tato dezinformace?

 

c) Aktuální disproporce podpory fotovoltaiky ve srovnání s ostatními OZE je evidentní. Jak je to ale možné, když legislativní úprava podpory OZE dává distributorům, ČEPSu a hlavně ERÚ řadu technických i ekonomických nástrojů na regulaci podpory OZE tak, aby se jejich rozvoj mohl urychlovat, případně tlumit v souladu s potřebou plnění směrných cílů státu. Proč zmíněné subjekty tyto instrumenty nevyužily, když cenový trend klesání investičních nákladů ve u FV je dlouhodobě znám? Má-li jako nástroj sloužit změna zákona 180/2005, proč se tak děje až dnes?

 

Dnešní situaci ve fotovoltaice vnímáme jako velký problém, protože je silně diskriminační pro ostatní výrobny využívající OZE a zvláště pak pro větrnou energii. Je proto na místě hledat řešení, která by soutěžní prostředí urychleně narovnala. Ta však nevidíme ani v plošném zákazu přijímání žádostí o připojení nových zdrojů, ani v hrozbách odstavování výroben využívajících OZE, a už vůbec ne v dezinformačních zprávách o vlivu OZE na konečné ceny proudu.
Implementaci elektřiny vyrobené z OZE do elektrosítí řešila a řeší řada států kolem nás a to v řádově větších objemech. Nevidíme proto důvod, proč by obdobný problém v ČR měl vést ke kolapsu!!

 

Tiskovou zprávu ČSVE naleznete zde.




Partneři